Slijmbeursontsteking

Wat is een slijmbeursontsteking?

Afbeeldingsresultaat voor slijmbeursontsteking heup

Mogelijk heeft u van uw huisarts of kinesitherapeut te horen gekregen dat u een slijmbeursontsteking heeft. Dit kan vervelende klachten met zich meebrengen. Maar wat is een slijmbeursontsteking precies?

Slijmbeurzen komen overal in het lichaam voor. Een slijmbeurs is een soort van kussentje dat gevuld is met een slijmerige vloeistof. Slijmbeurzen kunnen zich tussen pezen en botten van een gewricht bevinden, maar ook tussen de huid en botten.

Slijmbeurzen zorgen ervoor dat botten, pezen en huid soepel over elkaar heen kunnen bewegen, zonder dat er teveel wrijving ontstaat. Dankzij slijmbeurzen voorkomen we zo dat deze structuren beschadigen.

De slijmbeursontsteking

De medische benaming voor slijmbeurs is bursa. Een ontsteking van de slijmbeurs wordt ook wel bursitis genoemd. Een ontstoken slijmbeurs of een slijmbeursontsteking kan pijnlijk aanvoelen tijdens het bewegen of wanneer er op de slijmbeurs gedrukt wordt.

Bij een ontsteking vult de slijmbeurs zich met vocht waardoor deze opgezwollen raakt. Deze zwelling is soms goed te zien als de slijmbeurs oppervlakkig in het lichaam ligt.

De slijmbeurzen in de schouder, knie, heup, elleboog en enkel raken over het algemeen het vaakst ontstoken.