MOGELIJKHEID TOT VIDEO- EN TELEFONISCH CONSULT TIJDENS COVID-19-CRISIS

Na twee weken onderhandelen tussen AXXON en het RIZIV kunnen de kinesitherapeuten gebruik maken van een COVID-19-maatregel voor een forfaitaire vergoeding voor het opvolgen van een patiënt via video- en telefonisch consult.

Om de continuïteit van de kinesitherapeutische zorg en het stabiliseren of verbeteren van de gezondheidstoestand van de patiënt te garanderen, zijn een video- (€ 40) en telefonisch (€ 25) consult gedurende de coronacrisis zeker aangewezen. De patiënt dient hierbij geen remgeld te betalen. Bovendien tellen deze verstrekkingen niet mee voor het aantal voorgeschreven verstrekkingen op het klassieke kinesitherapievoorschrift. De kinesitherapeut moet echter wel in het bezit zijn van een voorschrift.

Het ‘consult op afstand’ omvat:

• de evaluatie van de toestand van de patiënt via een vraaggesprek
  • de opmaak van een individueel oefenprogramma
  • 2 contacten/week waarbij de patiënt gestimuleerd wordt het aangeboden oefenprogramma te volgen
  • het opvolgen en bijsturen van het oefenprogramma van de patiënt via videostreaming
  • het registreren van nuttige parameters (mobiliteit…)

Verdere details bij deze forfaitaire vergoeding voor kinesitherapeutische verzorging via video- of telefonisch consult tijdens de COVID-19-periode kan u hier terugvinden. (Bron: RIZIV)