Temporomandibulaire dysfunctie (TMD)

Pijnen rond het kaakgewricht (of temporomandibulaire dysfuncties) kunnen veroorzaakt worden door te hoge spierspanning, te weinig beweging of juist een te beweeglijk kaakgewricht.

De spieren van het kaakgewricht kunnen pijnlijk worden door overmatig gebruik. Normaal moeten de spieren enkel werken bij het spreken, tijdens de maaltijden en eventueel bij slikken. Als je door spanning je tanden op elkaar duwt en de hele dag je spieren gebruikt, dan geraken die overbelast en kan je pijn krijgen tijdens het eten. Een voorbeeld van verkeerde gewoontes zijn lipbijten, wangbijten,tanden knarsen, tanden klemmen, op potlood zuigen, hele dagen kauwgom eten, … .

Daarnaast kan je kaakgewricht pijnlijk zijn door een te beperkte beweeglijkheid. In extreme gevallen wordt het zelfs moeilijk om te eten omdat je je eten niet tussen de tanden kan krijgen. Dit kan het geval zijn door slijtage, na een trauma of een discusblokkage. Via technieken uit de manuele therapie kan het gewrichtskapsel van het kaakgewricht terug gerekt worden, zodat je beweeglijkheid terug toeneemt en de pijn afneemt.

Tenslotte zijn er mensen die een pijnlijk kaakgewricht hebben juist door te beweeglijk te zijn. Hiervoor bestaan er stabiliserende oefeningen om de spieren rond het gewricht te trainen om de kaakbeenderen beter bij elkaar te houden.

Dysfuncties t.h.v. het kaakgewricht  kunnen hoofdpijn, aangezichtspijnen, zenuwpijnen, oorpijn alsook nekpijn en andere klachten in het lichaam veroorzaken.